بررسی کامل فرآیند تولید ورق گالوانیزه + شناخت مراحلی از تولید که کیفیت ورق گالوانیزه را تضمین می کند!

بررسی کامل فرآیند تولید ورق گالوانیزه + شناخت مراحلی از تولید که کیفیت ورق گالوانیزه را تضمین می کند!

رطوبت، آتش‌سوزی، طوفان‌ها و باران‌های سیل‌آسا از جمله اصلی‌ترین خطراتی هستند که ساختمان‌های فولادی را تهدید می‌کنند. با این حال، می‌توان با پوشش درست از ساختمان‌های فلزی در برابر رطوبت طولانی مدت محافظت کرد. ورق‌های گالوانیزه که در صنایع گوناگون به کار می‌روند، دارای پوشش ویژه‌ای هستند که از زنگ زدگی آن‌ها در برابر رطوبت جلوگیری می‌کند. این ویژگی‌ها باعث شده است که این قطعات در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار گیرند و محبوبیت آن‌ها رو به افزایش باشد.

برای تولید ورق‌های گالوانیزه از چه ورق‌های پایه‌ای استفاده می‌شود؟

ورق‌هایی که به‌عنوان پایه جهت تولید ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شوند، ورق‌های روغنی هستند. این قطعات به دلیل ظاهر براق خود به این نام شناخته می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است این محصولات در بازار با عنوان ورق سرد نیز نام برده شوند؛ زیرا به روش نورد سرد تولید می‌گردند.

برای تولید ورق‌های سرد، از ورق‌های سیاه استفاده می‌شود که از طریق غلتک‌های نورد سرد عبور می‌کنند تا به سطح صاف و صیقلی دلخواه و به ضخامت مناسبی برسند. در نتیجه خرید ورق سیاه و تبدیل آن به قطعات روغنی،‌ پایه ساخت ورق‌های گالوانیزه را شکل می‌دهند.

ورق گالوانیزه چگونه تولید می‌شود؟

بررسی کامل فرآیند تولید ورق گالوانیزه + شناخت مراحلی از تولید که کیفیت ورق گالوانیزه را تضمین می کند!

به طور کلی، فرایند تولید این قطعات با هر روشی که انجام شود، شامل سه مرحله اصلی است. در مرحله اول که به آن آماده‌سازی می‌گویند، سطح ورق‌ها جهت روی‌اندود کردن آماده می‌شود. این مرحله شامل تمیز کردن کامل سطح ورق‌ها با عملیات شستشو، چربی‌زدایی و اسیدشویی خواهد بود؛ سپس برای افزایش چسبندگی به فلز روی، بر سطح ورق، آن‌ها را به مواد شیمیایی خاص غوطه‌ور می‌کنند و فرآیند پیش‌گرم کردن را روی آن‌ها انجام می‌دهند.

مرحله دوم که به روی‌اندود کردن می‌پردازد، با استفاده از روش‌های مختلف انجام می‌شود. یکی از روش‌های رایج، فرو بردن ورق در وان روی با دمای خاص و کنترل شده است. در مرحله آخر، ورق‌ها جهت کشف هرگونه عیب بررسی می‌شوند؛ اسید‌های باقی‌مانده خنثی شده و روی و اسید مصرف شده بازیابی خواهند شد.

روی‌اندود کردن به چه روش‌هایی انجام می‌گیرد؟

بررسی کامل فرآیند تولید ورق گالوانیزه + شناخت مراحلی از تولید که کیفیت ورق گالوانیزه را تضمین می کند!

همانطور که گفته شد برای ساخت قطعات گالوانیزه باید سطح آن‌ها را با فلز روی پوشاند. جهت روی‌اندود کردن سطح قطعات و ورق‌های فولادی روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

روی‌اندود کردن به روش گالوانیزه‌سازی گرم

برای تولید این قطعات به این روش، ابتدا سطح ورق باید از هرگونه آلودگی ممکن پاک شود. این پاک‌سازی می‌تواند به صورت شیمیایی، مکانیکی، یا ترکیبی از هر دو باشد. عموما پس از چربی‌گیری، اسیدشویی و شست‌وشو، یک لایه از محلول روی آمونیوم کلرید بر سطح ورق‌ها اعمال می‌شود. این لایه، اکسیدهای اضافی را پاک کرده و از ایجاد اکسید جدید جلوگیری می‌کند.

در مرحله آخر تمیزکاری، سطح ورق‌ها را با حرارت تصفیه می‌کنند تا از هر اکسید باقی‌مانده پاک شود. پس از آن، ورق‌ها را در یک وان حاوی روی مذاب با دمای 450 درجه سانتی‌گراد غوطه‌ور می‌کنند. بعد از خروج ورق‌ها از وان روی مذاب، آن‌ها را سریعا خنک می‌کنند تا دمای آن‌ها پایین آمده و تغییر شیمیایی اضافی رخ ندهد. در پایان، ورق‌ها را با یک لایه پوشش کروماته می‌پوشانند تا از شوره‌زدگی جلوگیری کند.

روی‌اندود کردن به روش الکتروگالوانیزاسیون

در این روش، ورق‌ها در یک محلول الکترولیتی حاوی یون‌های فلز روی قرار می‌گیرند. جهت بهبود سطح، می‌توان از پالاینده‌های دانه‌ای در محلول استفاده کرد. با عبور جریان الکتریکی از داخل محلول، یون‌های روی بر سطح فلز می‌چسبند. از آنجایی که پوشش روی به دست آمده در این روش بسیار نازک و ناهموار است، بیشتر برای گالوانیزه کردن قطعات کوچک و ظریف روزنه‌های بسیار کوچکی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روی‌اندود کردن به روش پیش‌گالوانیزه

این روش بیشتر در کارخانه‌های تولید ورق فولادی به کار می‌رود و در آن، ورق‌ها بلافاصله پس از فرایند نورد، تمیزکاری شده و از حوضچه‌های روی مذاب عبور می‌کنند. این روش در بزرگ‌ترین ابعاد اجرا می‌شود و شباهت زیادی به روش گرم دارد. پوشش روی در این روش نسبت به نوع گرم یکنواخت‌تر است؛ اما هنگام برش کلاف‌های بلند به اندازه‌های کوچک‌تر، نقاطی که فلز از آنجا برش خورده، بدون پوشش باقی می‌مانند.

سخن آخر

فرآیند تولید ورق گالوانیزه شامل آماده‌سازی سطح ورق فولادی، پوشش‌دهی با روی و نهایتا بازرسی و بسته‌بندی می‌شود. با توجه به تنوع روش‌های تولید و پوشش‌های مختلفی که می‌توان روی آن‌ها اعمال کرد، قیمت روز ورق گالوانیزه تغییر خواهد کرد.

به همین دلیل شما باید قبل از اقدام به خرید، قیمت آن را استعلام بگیرید. پیوان به عنوان بهترین تامین کننده قطعات و ورق‌های فولادی این امکان را در وب‌سایت رسمی خود فراهم کرده و لیست قیمت روزانه محصولات فولادی را قرار داده است.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟